ALBANIA – SHKODER
Siostry salezjanki prowadzą przedszkole, szkołę podstawową i średnią dla dzieci zagrożonych ulicą oraz prowadzą zespół tańca tradycyjnego kultywującego kulturę i obyczaje Albanii.
DEMOKRATYCZNA REPUBLIKA KONGA – SAKANIA – MOKAMBO
Alfabetyzacja dzieci w trudno dostępnym terenie w buszu. Jako szkoły wykorzystywane są często pomieszczenia kościołów lub starych, opuszczonych budynków. Zdarza się jeszcze, że zajęcia odbywają się wprost pod drzewami.
ETIOPIA – DILLA
Przedszkole, oratorium i szkołę wyższą na południu kraju. Siostry pomagają też niezamożnym rodzinom w zakupie odzieży i wyżywieniu. Warunki ekonomiczne rodzin mieszkających w lepiankach są przerażające. Ludzie śpią wprost na ziemi, często brakuje koca, by się okryć.
ETIOPIA – ZWAY
Misja w Zway istnieje od 1984 roku, jest położona w centralnej części kraju. Siostry prowadzą w Zway centrum edukacyjne. Szczególną troską Adopcji na Odległość otaczamy dzieci z przedszkola, szkoły podstawowej i średniej. Na pomoc oczekuje ponad 2000 uczniów.
GRUZJA – TBILISI
Siostry salezjanki prowadzą pomoc edukacyjno-wychowawczą dla przedszkolaków, uczniów w szkole podstawowej i średniej oraz opiekę nad dziećmi i młodzieżą w oratorium.
GRUZJA – TURTSKH
Oratorium i przedszkole dla dzieci i młodzieży. Zakup niezbędnych materiałów szkolnych, opłacanie edukacji najuboższym, dożywianie, zakup odzieży i zaspokojenie najpilniejszych potrzeb związanych z codziennym życiem podopiecznych.
KAMERUN – EBOLOWA
Salezjanie prowadzą Szkołę Zawodową (mechanik samochodowy, stolarz, elektryk), internat oraz oratoria (zajęcia teatralne, muzyczne, plastyczne oraz sport).
KENIA – MUTUINI
Centrum Edukacyjne na terenach slamsów, które ratuje dzieci od życia na ulicy i daje możliwość nauki najuboższym z rodzin wielodzietnych. Finansowanie nauki dzieci przede wszystkim ze szkoły podstawowej.
KENIA – NAIROBI – Bosco Boys
Dom dla chłopców zagrożonych ulicą i ze slamsów, finansowanie ubogich dzieci w edukacji ze szkoły podstawowej i średniej oraz opłacanie studiów najzdolniejszym wychowankom.
KENIA – SIAKAGO
Przedszkole, szkoła techniczna oraz Centrum Laury dla dziewcząt (internat). Każdy podopieczny ma zagwarantowaną edukację oraz jeden lub dwa posiłki w ciągu dnia.
KONGO BRAZZAVILLE – POINTE NOIRE
Sierociniec dla dziewcząt od 9 do 21 lat, szkoła zawodowa, liceum zawodowe, oratorium oraz alfabetyzacja czyli nauka czytania i pisania dla młodzieży. Wśród podopiecznych przeważają dziewczęta w wieku od 12 do 20 roku życia.
MADAGASKAR – IVATO
Pod opieką sióstr salezjanek są dziewczęta, które pochodzą z najbiedniejszych dzielnic. Misjonarki prowadzą internat dla dziewczynek, chroniąc je tym samym przed żebractwem i prostytuują. W Centrum Zawodowym Maryi Wspomożycielki wychowanki uczą się kroju i szycia, rachunkowości i prac biurowych. Odbywają się też kursy: cukierniczy i fryzjerski. Oprócz edukacji zapewnione jest dożywianie i odzież dla ubogiej młodzieży.
MADAGASKAR – MAHAJANGA
Centrum Pomocy Maryi Wspomożycielki obejmuje około 1400 osób (wiek od 5-21 roku życia) od przedszkola poprzez uczniów klas szkół podstawowych, średnich aż po Centrum Szkolenia Technicznego i Zawodowego.
MADAGASKAR – MANAZARY
Przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła zawodowa, krawiecka, liceum techniczne (z działami: informatyka, zarządzanie), kursy: fryzjerski, cukierniczy, gastronomiczny, hotelarski.
MALAWI – LILONGWE
Szkoła podstawowa, szkoła średnia, kursy: stolarstwa, ciesielstwa, murarstwa, mechaniki pojazdowej i inżynierii elektrycznej. Kursy zawodowe: księgowość i rachunkowość, hotelarstwo, krawiectwo, technologia informatyczna.
MALAWI – NKHOTAKOTA
Misja w buszu, gdzie salezjanie prowadzą: szkołę podstawową, średnią oraz Instytut techniczny Don Bosco.
PERU – MONTE SALVADO
Dom dla dzieci w wieku 9-17, które uczą się w szkołach podstawowej i średniej.
PERU – CALCA
Dom dla chłopców, którzy uczą się w szkołach podstawowej i średniej.
PERU – QUEBRADA HONDA
Dom Laura Vicuna dla dziewczynek i Dom Miguel Magone dla chłopców. Dzieci pochodzą z odległych górskich wiosek, gdzie są jedynie szkoły podstawowe. Po ukończeniu podstawówki trafiają do domów salezjańskich i kontynuują edukację w gimnazjum.
PERU – LIMA
Otwarty Dom Księdza Bosco dla chłopców, którzy trafiają wprost z ulic Limy. Wychowankowie otrzymują pełne wyżywienie, opiekę lekarską (w tym psychologiczną) oraz możliwość edukacji do chwili usamodzielnienia się.
PERU – PIURA – Bosconia
Placówka mieści się w sąsiedztwie rozległych slamsów położonych na peryferiach miasta Piura. Salezjanie wspierają dzieci ze szkoły podstawowej, zawodowej, prowadzą oratorium, w którym dzieci i młodzież spędzają wolny czas, nadrabiają zaległości szkolne i przygotowują się do sakramentów.
PERU – SAN LORENZO
Misja w Amazonii Peruwiańskiej, którą zamieszkują plemiona Indian i Metysów. Ludzie żyją z rolnictwa. Do wiosek misjonarz dociera jedynie łodzią z drewna lub motorówką. W połowie 2016 roku rozpoczęliśmy pomoc w edukacji dla uczniów ze szkoły podstawowej, średniej i Instytutu Pedagogicznego. Podopiecznym oferujemy zakup materiałów szkolnych, czesne, dożywianie.
RWANDA – GISENYI
Centrum formacyjno–zawodowe „Main” dla młodych kobiet i dziewcząt umożliwiające zdobycie zawodu (hotelarstwo, krawiectwo, gastronomia) bądź też uzupełnienie wykształcenia podstawowego starszej młodzieży. Większość podopiecznych to samotne matki.
SUDAN – CHARTUM
Siostry prowadzą przedszkole, szkołę podstawową oraz opiekę medyczną. Pomagają też uchodźcom osiedlającym się na obrzeżach Chartumu, którzy w wyniku konfliktu wojennego w Sudanie Południowym zmuszeni są do ucieczki.
TANZANIA – MAFINGA
Finansowanie dzieci i młodzieży w szkołach podstawowej, średniej i zawodowej. Ponad 90% dzieci to sieroty, ich rodzice umarli na malarię, AIDS i inne choroby.
TIMOR WSCHODNI – DILI
Internat dla dziewcząt i Centrum Formacyjne.
Pobyt w internacie sióstr jest dla nich często jedynym ratunkiem przed handlarzami ludźmi. W Centrum Formacyjnym znajdują się: zakład krawiecki oraz piekarnia z cukiernią, gdzie absolwentki szkół salezjańskich odbywają praktyki i doskonalą umiejętności zawodowe.
TOGO – LOME
Siostry salezjanki prowadzą szkołę podstawową oraz centrum zawodowe dla dziewcząt (krawiectwo, gastronomia, fryzjerstwo).
UGANDA – KAMULI
Pomoc dla uczniów szkoły podstawowej i oratorium oraz zawodowej szkoły technicznej. Wielu podopiecznych to sieroty, których rodzice i opiekunowie umarli na AIDS lub w wyniku powikłań malarycznych.
UKRAINA – LWÓW I ODESSA
Pomoc dla dziewcząt z ubogich rodzin, które opuściły wioski rodzinne i rozpoczęły naukę w szkołach zawodowych i na uczelniach wyższych w Odessie lub we Lwowie. Oprócz opłat za szkołę siostry dają dziewczętom zakwaterowanie w domu misyjnym.
WYBRZEŻE KOŚCI SŁONIOWEJ – ABIDJAN
Siostry prowadzą dom dla dziewcząt zagrożonych ulicą, Centrum Zawodowe (krawiectwo, obsługa biurowa, cukiernictwo) oraz kursy alfabetyzacji dla dzieci i młodzieży.
ZAMBIA – CHINGOLA
Salezjanie prowadzą centrum młodzieżowe Don Bosco Youth Cener, szkołę techniczną dla młodzieży w wieku od 18 do 25 lat (obróbka metalu, stolarstwo, murarstwo, krawiectwo, rolnictwo, obsługa komputerów). Na terenie misji znajduje się też oratorium oraz weekendowa szkoła Michała Magone.
ZAMBIA – KABWE
Pomoc dla dzieci i młodzieży z miasteczka, w okolicach którego znajdowała się kopalnia ołowiu i miedzi. Po jej zamknięciu miejscowi ludzie stracili pracę. Mieszkanie przez lata w sąsiedztwie czynnej kopalni negatywnie wpływało na środowisko i rozwój dzieci w okresie płodowym i niemowlęcym. Salezjanie prowadzą tu szkołę podstawową i oratorium.
ZAMBIA – KASAMA
Przedszkole, szkoła podstawowa, średnia i oratorium dla dzieci z okolicznych wiosek.
ZAMBIA – KAZEMBE
Salezjańska stolarska szkoła zawodowa z internatem dla młodych mężczyzn z terenów całej Zambii. Opłacanie edukacji najuboższym dzieciom z wioski w zakresie szkoły podstawowej i średniej.
ZAMBIA – LUSAKA – City of Hope
Siostry salezjanki prowadzą szkołę podstawową Open Community School, dom dla dziewcząt zagrożonych ulicą, oraz Skills Training Centre – kursy zawodowe (gotowanie, szycie, obsługa komputerów).
ZAMBIA – LUSAKA – Thornpark
Szkoła podstawowa dla dzieci i młodzieży, które wcześniej przerwały naukę. W tej szkole poprzez specjalny system edukacji (materiał z dwóch lat przerabiany jest w ciągu roku szkolnego) nadrabiają braki w nauce.
ZAMBIA – LUWINGU
Siostry salezjanki prowadzą szkołę podstawową i średnią dla najuboższych dzieci i młodzieży.
ZAMBIA – MANSA – Chimese
Salezjańska szkoła średnia i oratorium dla dzieci prowadzone przez salezjanów na terenie misji.
ZAMBIA – SEMINARZYŚCI
W ramach grupowej Adopcji na Odległość można się również podjąć wspierania kleryków Prowincji Zambijskiej. Okres studiów około 10 lat. Studiują w Zambii, Kenii i Tanzanii.
Koordynatorzy programu ADOPCJI NA ODLEGŁOŚĆ
RENATA PIOTROWSKA
+48 668 444 183
adopcja@misjesalezjanie.pl